Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 9A

Billeder fra andre linjer med samme nummer: 9 (fra 1904 til 2002).

Her vises alle 35 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Arriva 1319 på Jernbane Allé, Vanløse

Arriva 1319 på Jernbane Allé, Vanløse

Linje 9A blev til virkelighed søndag 24. marts 2013. Den føjede sig til rækken af københavnske A-linjer, som indtil da kun talte 1A, 2A, 3A, 4A, 5A og 6A. Det var første gang siden nedlæggelsen af den "rigtige" linje 9 i oktober 2002, at linjenummeret blev brugt, og denne gang kom det til at betegne en strækning fra Operaen over Christianshavn til Hovedbanegården og videre ad Gl. Kongevej, Smallegade, Peter Bangs Vej og Sønderjyllands Allé til Vanløse samt videre til Rødovre og Glostrup. Linjen var en slags sammenlægning af Christianshavn-enden af linje 66, Frederiksberg-Vanløse-delen af linjen 14 og stumper af et par andre linjer, og alle de delvist erstattede linjer fik nye ruter. Det blev Arriva, der kørte den nye A-bus, hvilket primært skete med tidligere linje 14-busser. På premieredagen var bl.a. bus 1319, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2007, indsat på linjen, og som det ses kørte den - og andre - rundt med skiltet "Velkommen i den nye A-buslinje 9A". De første syv måneder gik linje 9A direkte fra Finsensvej ad Jernbane Allé til Vanløse station, mens et større ombygningsprojekt ved Flintholm station fandt sted. Siden da har linje 9A kørt via Flintholm st. og Apollovej til downtown Vanløse. Bus 1319 gør her holdt ved Frode Jakobsens Plads i Vanløse, som linje 9A efter oktober 2013 ikke længere kom forbi.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1945 ved Operaen, København

Arriva 1945 ved Operaen, København

Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 9A ved Operaen - linjens eneste Scania-bus.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1322 ved Grøndals Parkvej, Vanløse

Arriva 1322 ved Grøndals Parkvej, Vanløse

Arriva 1322, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A i krydset mellem Finsensvej, Grøndals Parkvej og Jernbane Allé.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1331 ved Vanløse st.

Arriva 1331 ved Vanløse st.

Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved Vanløse st.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1945 og 1320 ved Operaen, København

Arriva 1945 og 1320 ved Operaen, København

Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, og 1320, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved endestationen ved Operaen på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1317 på Grøndals Parkvej, Vanløse

Arriva 1317 på Grøndals Parkvej, Vanløse

På linje 9A's første dag var det ikke alle busser, der fandt den rigtige vej gennem omlægningen, som var nødvendiggjort af et forsinket vejarbejde på Sønderjyllands Allé. Arriva 1317, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, tog således turen via Grøndals Parkvej i stedet for Dalgas Boulevard og Finsensvej. Her ses den i krydset Grøndals Parkvej/Finsensvej parat til at svinge tilbage ind på ruten.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1331 i Hammerichsgade, København

Arriva 1331 i Hammerichsgade, København

Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A i Hammerichsgade.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1320 ved Operaen, København

Arriva 1320 ved Operaen, København

Arriva 1320, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved Operaen.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1326 i Prinsessegade på Christianshavn

Arriva 1326 i Prinsessegade på Christianshavn

Arriva 1326, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, og en søstervogn som linje 9A i Prinsessegade på Christianshavn.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1320 ved Vanløse st.

Arriva 1320 ved Vanløse st.

Arriva 1320, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A på Jernbane Allé ved Vanløse st.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Første bus på linje 9A ved Vanløse st.

Første bus på linje 9A ved Vanløse st.

Den første bus på linje 9A er nået til Vanløse.

Foto: Torben Liebst, 24. marts 2013.

Første bus på linje 9A ved Hovedbanegården, København

Første bus på linje 9A ved Hovedbanegården, København

Den første tur på linje 9A natten mellem lørdag 23. og søndag 24. marts 2013 blev kørt af linjens enlige Scania, Arriva 1945, der er en Scania OmniLink fra 2008, som 9A har arvet fra linje 14. Med døgndriften på A-linjerne følger også nogle ret lange vognløb, selv om det ikke er noget nyt, at dag- og natlinjerne ligger i samme, lange løb. 1945 begyndte således kørslen kl. 1.12 fra Operaen og sluttede samme sted kl. 22.57 - 21 timer og 45 minutter senere! Så sent som lørdag eftermiddag var bussen i trafik på linje 14 med sine røde hjørner.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

City-Trafik 2721 på Danneskiold-Samsøes Allé, Holmen, København

City-Trafik 2721 på Danneskiold-Samsøes Allé, Holmen, København

Linje 9A viderefører den ekstrakørsel, der har været på linje 66 i forbindelse med forestillinger i Operaen. Allerede på linjens premieredag udførte City-Trafik således ekstrakørsel mellem Operaen og Hovedbanegården. Her med bus 2721, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2003, i Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1323 på Holmen, København

Arriva 1323 på Holmen, København

Arriva 1323, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, forlader Operaen som linje 9A.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1325 ved Vesterport st., København

Arriva 1325 ved Vesterport st., København

Arriva 1325, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved Vesterport st.

Foto: Thomas de Laine, 25. marts 2013.

Arriva 1323 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Arriva 1323 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Fra april 2017 blev linje 9A forlænget til Refshaleøen efter gennem sine første fire år at have haft endestation ved Operaen. Men det var ikke første gang, linje 9A var nået til Refshaleøen. Over nogle dage i maj 2014 blev linjen nemlig, som ekstrakørsel, forlænget ud til "Eurovision Island" på Refshaleøen, hvor Danmark var vært for det europæiske Melodi Grand Prix, der var blevet vundet året før. Den permanente forlængelse til Refshaleøen var i øvrigt kun én blandt flere større og mindre omlægninger på 9'eren, indtil den i oktober 2019 skiftede helt karakter som følge af Metrocityringens åbning.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.

City-Trafik 2741 på Fabriksmestervej, København

City-Trafik 2741 på Fabriksmestervej, København

City-Trafik 2741, Volvo B12BLE/Aabenraa (8500LE) årg. 2003, som ekstrabus på linje 9A mod Islands Brygge st. på Fabriksmestervej på Holmen. Bussen bærer EU-flag i kombination med Dannebrog, formentlig i anledning af Melodi Grand Prix, der på dette tidspunkt afholdtes i København.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.

Arriva 1161 og 1200 på Refshalevej, København

Arriva 1161 og 1200 på Refshalevej, København

Da der i maj 2014 blev afholdt Melodi Grand Prix på Refshaleøen, undskyld, Eurovision Island, var der indsat massiv ekstrakørsel på linje 9A mellem Refshaleøen og Hovedbanegården. Det var tre år, før linje 9A på ordinær vis blev forlænget til Refshaleøen - linjens endestation var endnu ved Operaen. To Scania OmniLink-busser fra Arriva, vogn 1161 på 14,6 m fra linje 150S og vogn 1200 på 13,7 m fra linje 1A, mødes på linje 9Ax på Refshalevej.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.

Arriva 1502 på Eurovision Island, Refshaleøen, København

Arriva 1502 på Eurovision Island, Refshaleøen, København

Arriva 1502 som helt ny og helgul på "Eurovision Island" på Refshaleøen i København i forbindelse med ekstrakørslen til Melodi Grand Prix 2014. Bussen er en MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus leveret i 2014.

Foto: Peter Hobel, 10. maj 2014.

Arriva 1251 på Kongebrovej, København

Arriva 1251 på Kongebrovej, København

Arriva 1251, Volvo B12BLE/Aabenraa (8500LE) årg. 2004, som linje 9A-ekstrabus på Kongebrovej på Holmen i København. Bussen kører normalt på bybusserne i Roskilde (linje 201A og 202A).

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.

Arriva 1839 på Refshalevej, København

Arriva 1839 på Refshalevej, København

Arriva 1839, Scania OmniLink årg. 2004, som ekstrabus på linje 9A til Eurovision Island. Bussen tilhører egentlig linje 4A, hvor man stiger ind i midten, hvilket de grønne mænd på midterdørene skal signalere. Foto på Refshalevej.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.

Arriva 1332 ved Flintholm st.

Arriva 1332 ved Flintholm st.

Arriva 1332, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 9A ved Flintholm st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014.

Arriva 1320 ved Flintholm st.

Arriva 1320 ved Flintholm st.

Arriva 1320, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 9A på Grøndals Parkvej ved Flintholm st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014.

Arriva 1325 på Vanløse Allé, Vanløse

Arriva 1325 på Vanløse Allé, Vanløse

Arriva 1325, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 9A på Vanløse Allé i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014.

Arriva 1323 på Grøndals Parkvej, Vanløse

Arriva 1323 på Grøndals Parkvej, Vanløse

Arriva 1323, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 9A på Grøndals Parkvej i Vanløse. Linjen overtages i december 2015 af Umove, der også skal overtage bussen, men Umove indsætter nyt materiel på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015.

Umove 7529 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Umove 7529 på Danneskiold-Samsøes Allé, København

Umove 7529, VDL Citea LLE årg. 2015, drejer fra Danneskiold-Samsøes Allé for at køre ad Fabriksmestervej til Operaen. Fremover fortsætter linje 9A i stedet ligeud ad Kongebrovej og Refshalevej til Refshaleøen - i øvrigt samme rute, som linjen midlertidigt havde, mens det europæiske Melodi Grand Prix i maj 2014 blev afholdt på Refshaleøen.

Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017.

Umove 7536 ved Operaen, København

Umove 7536 ved Operaen, København

Umove 7536, VDL Citea LLE årg. 2015, forlader Operaen som linje 9A mod Glostrup. Ved linjens forlængelse til Refshaleøen vokser busforbruget, hvorfor en enkelt vogn overføres fra Umoves Kvistgård-afdeling til linje 3A/9A.

Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017.

Umove 7531 ved Operaen, København

Umove 7531 ved Operaen, København

Umove 7531, VDL Citea LLE årg. 2015, som linje 9A ved Operaen på Holmen. Operaen blev indviet i januar 2005 og fik fra maj samme år busbetjening i form af den dengang næsten nye linje 66. I marts 2013 overtog linje 9A betjeningen, der i både linje 66- og 9A-tiden har været suppleret med ekstrabusser i forbindelse med forestillinger i Operaen. Fra centrum kan Operaen alternativt nås med havnebussen og siden juli 2016 til fods via Inderhavnsbroen. Fra april 2017 holder der ikke længere ordinære rutebusser ved Operaen.

Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017.

Arriva 1133 som operaekstrabus ved Hovedbanegården, København

Arriva 1133 som operaekstrabus ved Hovedbanegården, København

Arriva 1133, Scania OmniLink årg. 2012, fra linje 1A afgår fra Hovedbanegården som ekstravogn på linje 9A mod Operaen.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017.

Umove 7536 på Banegårdsvej, Glostrup

Umove 7536 på Banegårdsvej, Glostrup

Umove 7536, VDL Citea LLE 120 årg. 2015, som linje 9A på Banegårdsvej i Glostrup.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2018.

Umove 7515 ved Glostrup st.

Umove 7515 ved Glostrup st.

Umove 7515, VDL Citea LLE 120 årg. 2015, som linje 9A ved Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2018.

Umove 7504 på Grøndals Parkvej, Vanløse

Umove 7504 på Grøndals Parkvej, Vanløse

Umove 7504, VDL Citea LLE årg. 2015, som linje 9A på Grøndals Parkvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 26. januar 2019.

Umove 7532 som linje 9A på Madvigs Allé, Frederiksberg

Umove 7532 som linje 9A på Madvigs Allé, Frederiksberg

I vinteren og foråret 2024 behandles et spareforslag, hvor Københavns linje 9A frekvensreduceres og dermed kommer til at miste sin A-busstatus. Linjen, der har kørt siden marts 2013, fik efter Metrocityringens åbning en ny rute, hvor den ikke længere kommer ind til centrum. Derimod skal passagerer fra både vest og syd skifte til metroen på Frederiksberg Allé, hvorfra der er to stationer og et "kvalitetstillæg" ind til Hovedbanegården. Det tilbud har der ikke været helt nok, der har benyttet sig af. Her ses på første dag med den nye rute en næsten tom linje 9A på Madvigs Allé ved Frederiksberg Allé. Bussen er Umove 7532, en VDL Citea LLE 120 årg. 2015, som i sin tid blev nyleveret til linjen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2019.

Umove 7526 på Hammelstrupvej, København

Umove 7526 på Hammelstrupvej, København

Den definitivt sidste linje 3(A) i København kørte natten mellem lørdag og søndag 12. og 13. oktober 2019. Turen, der gik fra Nordhavn st. med afgang kl. 23.59 til Hammelstrupvej ved Valbyparken, blev kørt af Umove bus 7526, VDL Citea LLE årg. 2015. Linje 3A blev aflivet i forlængelse af Metrocityringens åbning, men dens afløser mellem Valbyparken og Frederiksberg Allé blev linje 9A, der omlagdes til Valbyparken i stedet for at køre gennem City til Christianshavn og Refshaleøen. Efter at bus 7526 således var ankommet til Valbyparken, skiltedes bussen om, og fortsatte i driften på linje 9A's nye rute. Bussen blev den tredje 9A'er med afgang herfra kl. 0.42 og ses her under opholdet ved Valbyparken. Umove overtog både linje 3A og 9A fra Arriva i december 2015 og fik leveret de 40 busser i denne serie til kørslen.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2019.

Umove 7536 på Vigerslev Allé ved Carlsberg st., København

Umove 7536 på Vigerslev Allé ved Carlsberg st., København

Da vejforholdene var klar til det, blev linje 9A fra maj 2020 omlagt til at køre ad Vesterfælledvej og Platanvej til Frederiksberg Allé i stedet for via Enghave Plads. Det bringer busserne den korte tur fra Enghavevej ad Vigerslev Allé til Vesterfælledvej og Carlsberg station. Lysreguleringerne, cykel- og biltrafikken på dette stykke af Vigerslev Allé er dog sådan, at busserne i myldretiden kan være over 10 minutter om den blot cirka 200 meter lange tur ad Vigerslev Allé! Umove 7536, VDL Citea LLE årg. 2015, på Vigerslev Allé - med god plads på en lørdag i Corona-tiden.

Foto: Thomas de Laine, 27. juni 2020.