Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Buskanon

Buskanon

Blokeret emne: Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-01-24 23:33)| Link 
Eftersom den nye kulturkanon helt har overset vores ellers vigtige omrÃ¥de(!), kommer der her et forslag til en "buskanon" med en vigtig bustype fra hvert Ã¥rti (andre mÃ¥ komme med oplæg for Ã¥rtierne før 1950). 
 

1990'erne: DAB serie 15 (især mk. III), der vel mÃ¥ siges at være den eneste rigtig "danske" lavgulvsbus. 
 

1980'erne: DAB- eller Aabenraa-bus bygget efter Alusuisse M5438-konceptet og med arkitekttegnet Kryger-interiør (leveret til HT og DSB fra 1985). En bus, hvor det hele var tænkt godt igennem, og vel noget nær de eneste busser nogensinde, hvor der for alvor var gjort noget ud af at skabe en pænt og sammenhængende indvendigt design. 
 

1970'erne: Volvo B59/Aabenraa-hækmotorbussen, der var banebrydende med sin lave gulvhøjde, sine store ruder og store destinationsskilte. 
 

1960'erne: Leyland-DAB serie 2 som et eksempel pÃ¥ "selvbærende" busser, dengang det stadigvæk var forholdsvis nyt. 
 

1950'erne: Busser med motor under gulvet, f.eks. Volvo B655 eller mÃ¥ske Leyland Royal Tiger Worldmaster-busserne til KS. 
 
Vi er dog ikke mere glemt, end at Knud Engelhardt er med. Han tegnede en serie sporvogne til KS. Også Fingerplanen, der i dag mere eller mindre kan genkendes i bl.a. S-togsnettet, er optaget på de famøse lister.

 Claus Frost (skrevet 2006-01-25 11:08)| Link 
Hej Thomas 
 
Desværre har jeg ingen billeder, men jeg syntes ganske bestemt at DSB's Aabenraa "rundsnude" fra 60'erne vil være et oplagt emne .... 
 
Hilsen 
 
Claus Frost

 Christian H. Tarrach Paulsen (skrevet 2006-01-25 11:45)| Link 
Man kunne have lavet en "trafikkanon". Ellers ville det jo drukne i en "bilkanon", "skibskanon", "flykanon" og en "færgekanon". Men spændende initiativ alligevel! :-)

 Thomas de Laine (skrevet 2006-01-25 12:17)| Link 
Ja, vi mÃ¥ nok hellere holde os til busser. Men de andre ting, kunne nu ogsÃ¥ være interessante. 
 
Med hensyn til DSBs "rundsnuder" (i min verden er det i øvrigt fortrinsvis en betegnelse for MY- og MX-lokomotiver), så er de jo netop bl.a. bygget på Volvo B655, så de er sådan set med.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-25 16:40)| Link 
Da de to øverste er fra min tid, giver jeg dig helt ret i at man burde bevare en rigtig Volvo B10M-60/DAB eller. Aak med Krøyer design.. 
Dette har SHS jo heldigvis gjort.. 
Vedr. DAB Silkeborg 15-1200C Mk. III bussen, Dette er den fedeste laventrébus der nogensinde er bygget til dansk brug, og sådan en skal uden betænkningstid bevares..

 Thomas de Laine (skrevet 2006-01-25 17:32)| Link 
Det var nu ikke direkte tænkt som en "bevaringsliste", men der er da heldigvis gemt eksemplarer af alt det nævnte. 
 
Med hensyn til DAB 15-1200C mk. III, så er det en "rigtig" lavgulvsbus, ikke laventré-.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-25 18:28)| Link 
NÃ¥ ja, den har trodsalt højt gulv bagved, men lavgulv er den da.. 
Den ville være perfekt at bevare, hvis det kom til det punkt..

 Kim B10M (skrevet 2006-01-25 19:24)| Link 
Efter danske forhold er en 15-1200C mk.3 en lavgulvsbus, men en rigtig lavgulvbus er vel en bus uden trin hverken ved for, midt eller bagdøre, men den type har der vist aldrig været interesse for i DK.  
 
SHS påtænker at bevare en 15-1200C mk.3. Der skal da også helt klart bevares et eksemplar, så hvis ikke SHS gør det så må Busvarelsesgruppen gøre det ;-)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-25 19:51)| Link 
Det er rigtig nok, Der har (sÃ¥vidt jeg husker) kun været DAB 11 busserne, 15-1200C Mk. I, og Omnicity.. 
 
Det må da påtænkes så at man bevare en fra Fjordbus, da disse nok er dem der er i 'den bedste stand' lige pt. Men nu må vi jo se hvad 6 år mere gør ved dem..

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-01-25 19:56)| Link 
Vi kunne jo tilføje DAB serie 10..

 Thomas de Laine (skrevet 2006-01-25 20:05)| Link 
Og den første serie 10'er er bevaret. Den anden blev aldrig nogensinde leveret og må være blevet hugget op.

 Kim B10M (skrevet 2006-01-25 20:41)| Link 
15-1200C mk.1 har dørtrin bagi sÃ¥ det er ikke rigtigt. Omnicity er rigtig nok en lavgulvsbus, og ja serie 10 & 11 er "rigtige" lavgulvs.. 
 
Mht. til en 15-1200C mk.3 til bevarelse, sÃ¥ bliver det med stor sandsynlighed en CT bus. Allerhelst sÃ¥ jeg at det blev en Arriva 1900' vogn da de fleste busser som SHS har bevaret fra København er rigtige KS/HT busser. Vogn 1946-1970 + 1985-1987 + 1999 hører med i KS nummerserien og vil man vil dermed kunne sætte et punktum for KS/HT bus historien med en 1900'vogn. Nu fÃ¥r man en "fremmed" bus ind i folden hvis man anskaffer en City-Trafik bus. 
 
Og 7439-7441 skal det ikke være, de kører ude på landet hvor ingen kommer og nogensinde ser de busser.. Der skal helst være Københavner historie i den bus der bevares.

 Mogens (skrevet 2006-01-25 20:43)| Link 
Jeg så helst det blev at det blev en af 7439-7441..De er bedst veligholdt!

 Kim B10M (skrevet 2006-01-25 21:28)| Link 
Nå nå.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-01-25 22:07)| Link 
Nåårh ja, hvis man sætter det sÃ¥dan op sÃ¥ kan jeg godt se.. 
SÃ¥ er det ogsÃ¥ en nummerserie flere mennesker kan ligge genkendelse til.. 
Det store spørgsmÃ¥l er bare, i hvilken stand er de busser i 1900 serien, med henblik pÃ¥ evt. overtagelse?.. 
 
Det ville helt klart (set med københavner øjne) være en perfekt 'slutning' af KS/HT nummerserien at få 1999, eller er der for meget Nordsjælland over den?..

 Kim B10M (skrevet 2006-01-25 22:26)| Link 
Tja der er lidt meget Nordsjælland over den, men den har historien med sig, eller nummeret. Det ville også være den eneste der kunne være interessant da standen er over middel på denne bus. Men det bliver ikke aktuelt da bevarelse af busser primært er drevet af donationer, og Arriva forærer ikke en rusten møtrik væk, hvor CT derimod har givet udtryk for at de gerne bakker op om projektet når det bliver aktuelt om 2-3 år.

 Dennis HUR (skrevet 2006-01-25 22:46)| Link 
Mhs. til Laventré kontra Lavgulv er definitionen iflg. notater og de fleste amtskommunle trafikselskaber og HUR er flg.: 
En laventré-bus har lavt gulv fra fordørene til omtrent midten af bussen (altså til og med midterdøre), herefter højt gulv bagtil (inkl.trin i bus). En lavgulvs-bus har lavt gulvt i hele bussens længde, men kan godt være udstyret med trin ved bagdøre. Derfor er en DAB serie 15 mk I lavgulv mens en mk III er laventré.

 Frank Pedersen (skrevet 2006-01-26 01:07)| Link 
Kære alle! 
 
Det er en cadeaux til os aktive i SHS og pÃ¥ Sporvejsmuseet, at vores bevarelsespolitik ligger meget tæt op af den "kanon", som Thomas de Laine lægger op til. Ligeledes er det da rart at læse, at mange af debatdeltagerne bakker op om samme. 
Nu vil jeg jo for god ordens skyld nævne, at der jo ogsÃ¥ findes andre gode foreninger os initiativer, som bevarer busser for eftertiden udover SHS. Det er samtidigt en opfordring til, at ogsÃ¥ andre grupper af businteresserede hjælper med til at løfte denne store opgave! Det burde jo ikke handle om, hvem der bevarer hvad, men nærmere om hvad, der bevares af hvem... 
 
Jeg kan desværre ikke komme nærmere pÃ¥ SHS' planer for fremtidig busankaffelse, men at vi selvfølgelig gerne ser 1990'erne præsenteret i vores samling. Vi er nu en del aktive i Busafdelingen pÃ¥ Sporvejmuseet til at tænke tanker om fremtiden. 
 
Samtidigt mÃ¥ jeg ogsÃ¥ notere mig den voksende hjælpsomhed og betænksomhed, SHS og Sporvejsmuseet modtager fra privatpersoner og firmaer til vores museumsbusser. Bliv ved med at bakke os op, da jeg klart kan sige, at Sporvejsmuseet tager bussernes del af trafikhistorien alvorligt! 
 
Med venlig hilsen 
Frank Pedersen (Sporvejsmuseet) 

 Kim B10M (skrevet 2006-01-26 08:46)| Link 
Det er rigtigt hvad Dennis skriver. En 15-1200C Mk.3 er absolut ikke en lavgulvsbus, jeg har lige studeret nogen billeder af denne model indenfra, og den har faktisk to trin, ét efter midterdørene og ét lige efter (bag)hjulkasserne. Der er nogle af d'herrer her der husker forkert, inklusiv mig selv! 
Jeg har sÃ¥ ogsÃ¥ kigget pÃ¥ billeder af Mk.2 modellen, og den er faktisk efter HUR's definitioner en lavgulvsbus da den er magen til Mk.1 mht. plan gulv hele vejen igennem bussen! 
Mk.1 : Lavgulv 
Mk.2 : Lavgulv 
Mk.3 : Laventre.

 Sennahoj (skrevet 2006-01-26 13:04)| Link 
Faktisk er de første DAB 15-1200C mk 3 (Arriva 1946-70) indrettet som mark 2´ere indvendigt, hvilket mÃ¥ske antyder, at mark 2 og mark 3 er lige meget laventre som lavgulv.  
Gulvhøjden/sædehøjden er den samme i bÃ¥de mark 2 og mark 3. Forskellen ligger blot i at mark 2 (+ 1946-70) har skrÃ¥nende midtergang uden trin mellem midterdør og bagdør hvor mark 3´ere bygget efter ca. januar 1996 har trin og plant gulv mellem disse. 
Mark 2´ere må nok derfor også opfattes i samme kategori som mark 3´ere.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-01-26 13:38)| Link 
Jeg vil tillade mig at stille mig kritisk over for den nævnte definition pÃ¥ lavgulvs- versus laventrébusser. 
 
En laventrébus som f.eks. Volvo B10BLE, Volvo B12BLE, Scania OmniLink, DAF SB4000, Scania L94 osv. har betydeligt højere gulv, og dermed flere og højere trin ved bagdøren, end f.eks. serie 15 mk. III og Volvo B7L-dobbeltdækkerne. 
 
Som det fremgÃ¥r, findes serie 15 mk. III Ã¥benbart i sÃ¥vel lavgulvs- som laventréudgave. Udover forskellen pÃ¥ tidlige og senere mk. III'ere, tror jeg, der er mange eksempler pÃ¥, at præcis samme bustype kan leveres med eller uden trin i midtergangen efter kundens ønske. Man kan ogsÃ¥ se, at Volvo B7L-dobbeltdækkerne til København har trin i bageste del, og dermed er laventrédobbeltdækkere (uhørt!), selvom B7L-singledækkere andre steder ikke har. Det lyder ogsÃ¥ lidt skørt, at man skulle kunne ombygge en laventrébus til en lavgulvs- eller omvendt for relativt smÃ¥ penge. 
 
Jeg mener derfor, at man bør se mere pÃ¥ bussens opbygning, end pÃ¥ trinnene alene. Et lille trin og lavt gulv som i serie 15 mk. III eller B7L-dobbeltdækkere er slet ikke et problem for en gangbesværet passagerer ligesom høje trin og højt gulv i en Volvo B10BLE. Og man vil alligevel ikke køre en barnevogn eller rullestol op i den bageste del af bussen (sÃ¥ skulle midtergangen i hvert fald være bredere). 
 
Gulvhøjden i bageste del og f.eks. indretningen med motorens placering mv. bør i stedet være afgørende. Så alt i alt: serie 15 mk. III forbliver en "rigtig" lavgulvsbus i min optik.

 Kim B10M (skrevet 2006-01-26 14:45)| Link 
Okay, jeg har ikke lagt mærke til at de første mk.3 der er bygget , HT 1946-1970 har mk.2 gulv. Det her er sgu ved at blive for kompliceret.. 
 
Jeg vil fremover nøjes med at bruge et udemærket engelsk udtryk til denne type busser: 
Easy access buses! :-)

 Mogens (skrevet 2006-01-26 14:53)| Link 
Enig Thomas!

 Thomas Bruun (skrevet 2006-10-21 12:46)| Link 
Hej-Jeg vil gerne se et billede af en serie 10 fra Leyland,som Kim B10M omtaler?

 Keld H. Mikkelsen (skrevet 2006-10-21 16:10)| Link 
Serie 10: http://www.ingolf.dk/~au/foto/jpg/Aas001-02.JPG

 Thomas Bruun (skrevet 2006-10-21 18:26)| Link 
ok serie 10 aka Travolator ;-) Jeg kunne godt tænke mig at se en billed-oversigt over alle DAB-serierne.Jg har f.eks aldrig set en serie 5 eller 8 her i Danmark?

Blokeret emne: Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
21. oktober 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/247
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.