Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > 300S/400S (suk!!)

300S/400S (suk!!)

 Sennahoj (skrevet 2006-11-17 01:14)| Link 
Arriva-virkelighed pÃ¥ linie 300S og 400S en torsdag aften: 
 
Kl. 21.30: 
To Falckbiler slæber/eskorterer en nedbrudt bus 1457 (Volvo B10BLE-Aabenraa) hjem ad Motorring 4 mellem Taastrup og Ballerup 
 
Kl. 21.35: 
Bus 1008 (Volvo B10LA-Säffle) holder forladt ved et stoppested pÃ¥ Ring 3 i Ejby og afventer Falck 
 
Hvornår finder man en ordentlig entreprenør til at overtage disse linier. 2008 er bare for længe at vente!

 Frank Sørensen (skrevet 2006-11-17 06:55)| Link 
sporvejsmuseet er et godt bud !! deres vogne er i bedre stand,

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-11-17 10:34)| Link 
City-Trafik og Fjordbus er også gode entreprenører, det er desværre bare meget urealistisk, at de skulle byde på de to linier. SUK!

 Sennahoj (skrevet 2006-11-17 12:07)| Link 
Her til formiddag er det bus 1979 (Mercedes O.405GN) der holder nedbrudt ved det stoppested i Ejby hvor bus 1008 holdt i gÃ¥r aftes... 

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-11-17 12:12)| Link 
HUR var til krisemøde hos Arriva, Ballerup Onsdag D. 8 November hvor man skulle diskutere deres fremtid pÃ¥ linje 300S.. Man havde fÃ¥et 150 klager pÃ¥ 3 uger, der kørte for mange 12 meter busser i forhold til det antal man havde sagt god for.. 
Det ser sÃ¥ ud til at HUR af Gud ved hvilken Ã¥rsag IGEN(!) har valgt at tage Arriva, Ballerup til sit bryst og tilgive dem.. 
 
Det er fuldstændig vildt når HUR sætter sådan en høj standard for alle entreprenører, at Arriva Ballerup kan få lov til at køre deres one-bua circus på linje 300S.. Det er under alt kritik!

 claus larsen (skrevet 2006-11-17 20:50)| Link 
Jeg kan kun give Jeff ret, men hvorialt-verden kan HUR lige finde en entrepanør med 40 ledige busser, til at alene at køre 300S, og muligvis 35 busser pÃ¥ 400S . 
Vi mangler stadig 6 13,7 M pÃ¥ 184. 

 Morten Halse (skrevet 2006-11-17 21:29)| Link 
Mon ikke Autokraft gerne vil prøve kræfter med den opgave. Det kunne da være sjovt at se en Setra i HUR farve køre rundt på 300S

 dfolmann (skrevet 2006-11-17 22:53)| Link 
Sjovt og sjovt, det er vist som man tager det. 
tror slet ikke setra kan holde til "presset" på en S-rute.

 Ib Thomsen (skrevet 2006-11-17 23:12)| Link 
Tror nu mere det er de entrepenøre der køre i HUR området der ikke magter opgaven med at holde buserne vedlige, syntes man ser rigeligt til busser der køre rundt i HUR området og mangler vedligholdese. og så er det ligemeget om det er Scania, Volvo, MAN eller et helt 4 mærke.

 Keld H. Mikkelsen (skrevet 2006-11-17 23:45)| Link 
PÃ¥standen om at HUR-entreprenørerne ikke magter opgaven --- den tror jeg altsÃ¥ ikke pÃ¥. Det er da ikke svært at have det rette antal topvedligeholdte busser til at klare driften. Det kræver blot et passende antal reservebusser og et passende antal mekanikere til at vedligeholde busserne. Men dette er jo dyrt... 
 
Problemet er vel nærmere at det er relativt omkostningsfrit at levere en lav kvalitet, hvor der bliver sparet pÃ¥ al vedligehold, med efterfølgende højere overskud til aktionærerne bag operatørerne. 
 
Nu har busdriften været i licitation i Danmark i 16 ½ Ã¥r, og der har endnu ikke været eksempler pÃ¥ at noget trafikselskab har opløst kontrakten med henvisning til at operatøren har leveret dÃ¥rlig kvalitet. 
 
SÃ¥ hvorfor i alverden skulle operatørerne dog sætte sig selv i store udgifter for at højne kvaliteten ? 
 

 Ib Thomsen (skrevet 2006-11-18 00:13)| Link 
Da det jo er Entreprenørene der selv har budt på den opgave som det pågældene har udbudt, er det vel også op til entreprenøren at give det tilbud der passer til virkeligheden, og så de kan give buserne den vedligeholdese som de skal have, og f.eks. skifte pære, ruder osv. når disse har behov for dette, kan de ikke give et tilbud hvor de har taget højde for dette, så er det i mine øjne et tegn på at de ikke magter den opgave som de har givet et tilbud på.

 Ib Thomsen (skrevet 2006-11-18 00:14)| Link 
Da det jo er Entreprenørene der selv har budt på den opgave som det pågældene trafikselskab har udbudt, er det vel også op til entreprenøren at give det tilbud der passer til virkeligheden, og så de kan give buserne den vedligeholdese som de skal have, og f.eks. skifte pære, ruder osv. når disse har behov for dette, kan de ikke give et tilbud hvor de har taget højde for dette, så er det i mine øjne et tegn på at de ikke magter den opgave som de har givet et tilbud på

 Morten Halse (skrevet 2006-11-18 12:33)| Link 
Nu er det slet ikke sikkert at Autokraft vil sætte tyske busser ind hvis de skulle vinde kørsel i HUR. Da Linjebus/Connex var svenskejet købte de også busser som ikke var bygget i Sverige.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-11-18 12:49)| Link 
Nu er det sÃ¥dan, at selskaberne ved udlicitationer ikke byder pÃ¥ kørslen - De underbyder hinanden.. I det her tilfælde er Arriva et rigtig godt eksempel pÃ¥ dette.. 
 
Veolia har ogsÃ¥ gjort det, men prøver nu med realistiske tilbud, det har gjort at selskabet ikke har vundet noget kørsel udover i Lemvig som man har budt pÃ¥.. 
Netbus bød med en realistisk timepris på 637 kroner på en linje som Arriva kun bød 470 kroner på.. Trafikselskaberne har ikke råd til at købe sig til gode vognmænd, derfor vælger de tit de billigeste og lader vognmanden tage slæbet.. Det kan da også være derfor at Arriva Ballerup for 27nd gang fik benåding fra HUR's side..

 Peter R (skrevet 2006-11-19 10:30)| Link 
Det jeg har hørt fra en bekendt som har kørt bus hos arriva og fjordbus, er at arriva slet ikke vedligeholder deres busser, de kører i dem til de bryder sammen. 
I fjordbus skulle busserne jævnligt til eftersyn.

 Sennahoj (skrevet 2006-11-21 00:35)| Link 
Kl. 20.45 er Arriva-bus 1460 (Volvo B10BLE-Aabenraa) set efterladt med haveriblink i nødsporet ved sammenfletningen Holbækmotorvejen/Motorring IV ved Taastrup. 
 
 

 Frank Pedersen (skrevet 2006-11-21 22:13)| Link 
...og i dag kl. 10:15, passerede jeg ARRIVA's ledbus nr. 1977 (Mercedes-Benz O.405GN) på linje 300S, der var brudt ned ved Ejby Industrivej og fik hjælp fra en værkstedsvogn!

 Frank Pedersen (skrevet 2006-11-21 22:31)| Link 
Til indlægget fra Ib Thomsen: 
 
Jeg kan delvist give dig ret i, at det er entreprenørens pligt at sørge for driftsstabilliteten pÃ¥ sine busser, men jeg kan bl.a. nævne, at vi i City-Trafik kort tid efter overtagelsen, oplevede alvorlige problemer med de helt spritnye Jonckheere-busser (DAF SB4000). At startermotoren dør pÃ¥ to busser, at defroster- og air condition-anlægget brænder sammen pÃ¥ tre busser og diverse føler-fejl pÃ¥ handicap-ramper og klemsikringer rammer bredt i busflÃ¥den kan - pÃ¥ sÃ¥ nye busser - ikke forudses og det har ofte givet meget svære situationer, hvor forsinkelser og irritationer for kunder og personale har præget kørslen. 
Jeg ved, at der fra alle sider bliver gjort alt for at udrede problemerne, men det er svært, nÃ¥r sÃ¥ mange busser brækker ned pÃ¥ én gang. Til sidst kan man nærmest kun give op.. 
Til historien hører jo tillige at fortælle, at der jo i Danmark ogsÃ¥ er mangel pÃ¥ arbejdskraft blandt storvognsværkstederne, sÃ¥ busserne bliver langt fra repareret pÃ¥ den ønskelige tid, ganske simpelt fordi, at der mangler mekanikere og andre fagfolk!! 
Med dette indlæg ønsker jeg blot at nuancere billedet af nedbrud pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de, at man ikke ukritisk kan dunke entreprenørene oven i hovedet, nÃ¥r det ikke lige kører kontraktmæssigt korrekt. 
 
Hilsener 
Frank

 Sennahoj (skrevet 2006-11-24 18:57)| Link 
Denne fredag aftens Arriva-virkelighed er bus 1974 (Mercedes O.405GN) som holder efterladt med nødblink ved et stoppested i Ejby på Ring 3...

 Peter R (skrevet 2006-11-26 11:50)| Link 
Hmm i fredags kl. 9.30.. Holdt 1974 efterladt med nødblink på stoppestedet "Gladsaxevej" lige før rundkørslen i Buddinge, retning Lyngby/Nærum.

 MichaelS (skrevet 2006-11-27 20:37)| Link 
Og kan så tilføje at det her til morgen var turen kommet til 1009, som holdt på Ring 3 ved Slotsherrensvej, Retning Lyngby/Nærum

 Sennahoj (skrevet 2006-11-29 17:25)| Link 
I eftermiddag holder 1974 (Mercedes O.405GN) efterladt i nødsporet pÃ¥ motorvejen nær Jyllingevej/Ring 3-krydset... 

 Morten Halse (skrevet 2006-11-29 22:45)| Link 
Er alle de Arriva busser, som bliver efterladt i trafikken brudt ned eller kan det tænkes, at de kører i så lange vognløb at der ikke er brændstof nok på bussen ?

 Sennahoj (skrevet 2006-11-30 00:51)| Link 
Nedbrud eller tørløb....? 
Forskellen er vel ens. Begge dele er udtryk for slendrian og manglende overblik. 

 lasse Nordestgaard (skrevet 2006-11-30 13:08)| Link 
Jeg har ikke hørt om nogle københavnerbusser der er kørt tør.  
sÃ¥ vidt jeg ved er det kun et fyns/jysk udtryk. 
her er det i langt de fleste tilfælde chaufførene selv der skal tanke, og den kan nok lidt nemmere "smutte" ved forsinkelser, fyraften, osv , end hvis det er en fast medarbejder der gør det hver dag. 
 
En bus skulle da gerne kunne køre en hel dag uden at blive tanket, eller ??`? 

 Morten Halse (skrevet 2006-11-30 19:12)| Link 
Tørløb kan undgÃ¥s ved at tanke i tide og nedbrud kan ( næsten ) undgÃ¥s ved den rette vedligeholdelse. 
Men mit forrige indlæg var også ment som et spørgsmål. Er der HUR busser som kører et døgn i trafikken fra de kører fra garagen til de kommer hjem igen ?

 Mugge (skrevet 2006-11-30 19:45)| Link 
I realiteten, ja, for busserne fra 150S kører hhv. 94N og 95N om natten, busserne fra 300/400S kører 93N om natten, sÃ¥ i realiteten, ja sÃ¥ kan det godt lade sig give, men tvivler stærkt pÃ¥ det. 
 
Både 150S og 300/400S har jo drift til meget sent ud på aftenen.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-11-30 19:52)| Link 
Der er et antal meget lange vognløb, der næsten er et døgn. Men man behøver jo ikke at besætte dem med samme bus hver dag.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-01 00:41)| Link 
Alle vognløb er jo planlagt sÃ¥ledes at bussen ikke nÃ¥r at løbe tør for brændstof, og selvom busserne kører steder hvor chaufføren selv skal tanke, sÃ¥ gør de ogsÃ¥ altid det - Der er jo ingen der vil miste sit job pga. man glemte at tanke.. 
 
Men lad os vende tilbage til debatten her, linje 300S/400S..

 Sennahoj (skrevet 2006-12-02 01:59)| Link 
Hele fredag aften har bus 1341 (Volvo B10BLE-Aabenraa) kørt på 300S. Bussen har hverken blå hjørner eller tagkantsmarkeringer for linie 300S. Bussen havde endvidere mistet al tryk på den bagerste aksel, hvilket dog tilsyneladende ikke forhindrede chaufføren i at fortsætte kørslen, selvom der praktisk talt ingen affjedring var.

 Peter R (skrevet 2006-12-08 13:23)| Link 
Her til formiddag præcis kl. 1108 sÃ¥ jeg en sov lille ting. En 13,7m Volvo B10BLE-Aabenraa med blÃ¥ hjørner i Buddinge rundkørslen retning Buddinge st. Jeg fik desværre ikke set intern nr., da jeg susede forbi i min bil. Bussen var skiltet "Særkørsel" og i forruden stod et papskilt "845 - Gladsaxe Nord". De har Ã¥benbart haft mangel pÃ¥ deres smÃ¥ service busser. 
 
Synes da nok at det er lidt voldsomt at sætte en 13,7 m ind der, den kan jo ikke komme ind alle steder på ruten. Specielt når man ser på problemerne med busmangel på 300s/400s.

 Thomas de Laine (skrevet 2006-12-08 13:57)| Link 
Dette fænomen findes også med modsat fortegn, altså servicebus som S-bus. Det sker som faste ekstrature, f.eks. om morgenen på 200S.

 Preben Bødker Nielsen (skrevet 2006-12-08 17:42)| Link 
"Det sker som faste ekstrature, f.eks. om morgenen pÃ¥ 200S." 
Disse udføres dog IKKE af City-Trafik, som ellers har kontrakten pÃ¥ 200S. 
CT kører kun et halvt vogløb, som ekstra-kørsel. I reglementeret bus.

 Peter R (skrevet 2006-12-13 15:20)| Link 
I morges da jeg kom susende i min bil, og skulle til eksamen på DTU, kørte jeg forbi en af arrivas servicebusser. Fik ikke set intern nr eller skiltningen, andet end der stod noget med 90, om det var 590 eller 190 ved jeg ikke. Det undrer mig hvad den laver derude, men var lige kommet fra stoppestedet DTU og drejede ned af Niels Koppels Alle mod stoppestedet "DTU bygning 404". Få øjeblikke forinden kørte jeg forbi dyssels ekstrabus som kører fast om morgenen. Men en servicebus har jeg ved gud aldrig set, i de år jeg har gået derude.

 Lars Emerslund (skrevet 2006-12-13 21:38)| Link 
hej ja det er rigtigt at du har set en service bus ved dtu den køre en fast ekstra tur pÃ¥ hverdage pÃ¥ linie 190 det har den gjort siden 22/10 da turen blev taget fra de blaa omnibusser  

 claus larsen (skrevet 2006-12-14 10:46)| Link 
Og jeg kan suplere min gode kolega lars med at den samme bus også køre 334 afgangen fra Farum 07:18 mod Holte, det samtidig med 170 ikke skal op om Lyngby storcenter fra d.22/10 har faktisk kostede De Blaa Omnibusser et vognløb.

 Sennahoj (skrevet 2006-12-14 13:08)| Link 
Er der en der kan forklare mig sammenhængen til linie 300S/400S i de seneste 4 indlæg? 

 Jens (skrevet 2006-12-15 11:53)| Link 
SpørgsmÃ¥l til Sebastian (#3) 
 
Hvori ligger det urealistiske i at City-Trafik eller Fjord Bus byder pÃ¥ S-Bus linier ? 
 
Mig bekendt er S/A-Busserne noget nær det allermest attraktive for et busselskab, alene pÃ¥ grund af lange vognløb og relativt mange ture (vogntimer). 
 
Vogntimer er alfa og omega for et busselskab.  
 
Visse selskaber anser dog S/A-Busserne som værende attraktive nok til at de vil byde sÃ¥ lavt at det er umuligt at skabe et overskud med mindre man i forvejen driver stordrift i omrÃ¥det. 

 Fjord-Jesper (skrevet 2006-12-15 14:11)| Link 
Tja, Jens du skriver jo noget som passer meget godt..Fjord-Bus er dog urealastisk på 300 & 400S men jeg tror da godt at City-Trafik kunne finde på at byde på 300 & 400S, Men Både Fjord-Bus og City-Trafik har jo S-Busser. City-Trafik 200S, 250S, 500S. Fjord-Bus 600S. Sååå

 claus larsen (skrevet 2006-12-16 10:40)| Link 
Ja det eneste problem City-Trafik og Fjordbus vil have er hvor busserne skal garageres, da der ikke er mere plads, i hverken Slangerup eller Glostrup m.m.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-18 02:19)| Link 
Den her tråd er tilpasset emnet "300S/400S", ikke spekulationer om hvorvidt det ene busselskab vil byde på en linje.. Det ville være rart, hvis i til en anden gang, ville starte en ny tråd!

 Jens (skrevet 2006-12-18 10:19)| Link 
For at give dig en lille idé om emnet i denne trÃ¥d, samt min bevæggrund for at svare... Netop i trÃ¥d med emnet, sÃ¥ er det meget klart ridset op i #1:  
 
"HvornÃ¥r finder man en ordentlig entreprenør til at overtage disse linier. 2008 er bare for længe at vente!" 
 
og i #3:  
 
"City-Trafik og Fjordbus er ogsÃ¥ gode entreprenører, det er desværre bare meget urealistisk, at de skulle byde pÃ¥ de to linier. SUK!" 
 
Deraf udledes mit svar: 
 
"Hvori ligger det urealistiske i at City-Trafik eller Fjord Bus byder pÃ¥ S-Bus linier ?" 
 
Ganske kort sagt, sÃ¥ drejer emnet sig i mine øjne mere om hvem man hellere sÃ¥ køre S-Bus linier end Arriva, end det at fortælle at bus XXXX blev hentet hjem af Falck i dag. En ganske dagligdags ting iøvrigt.  
 
Med tanke pÃ¥ at de 12-18 meter lange firkantede kasser i de mest grelle tilfælde kører smÃ¥ 2500km om ugen er det forbavsende lidt problemer de har. 
 
De fleste af disse kasser kører med ganske mange forskellige chaufførerer hver dag, hvilket gør det endnu mere sejt at de faktisk kører sÃ¥ mange problemfri km som de nu engang gør. 
 
Men lad os nu komme tilbage til det jeg personligt opfatter som emnet i tråden, nemlig hvem er gode entreprenører og hvem burde overtage linie 300/400S, så kan du, Jef oprette et nyt emne til din Falck bugseringstråd :)

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-12-18 13:54)| Link 
Kære Jens. 
 
Det jeg mente er faktisk bare det som Claus også skrev i indlægget næstefter dit, at der simpelthen ikke er plads i nogle af garagerne.

 Jens (skrevet 2006-12-18 15:59)| Link 
Kære Sebastian (Sikken kærlighed :-) 
 
Helt korrekt er der absolut ingen plads pÃ¥ nogen af de eksisterende garageanlæg de forskellige firmaer har til rÃ¥dighed for tiden. Det har dog ikke afskÃ¥ret ihvertfald vognmændene fra at byde før, og gør det nok heller ikke i fremtiden. 
 
300S med sine 18 kontraktbusser, og 400S med sine 16, passer jo fint til endnu et satellit anlæg.  
 
Hvem ved hvor det kan placeres... MÃ¥ske i Lyngby, det ville ihvertfald være strategisk ganske glimrende at søge efter en grund eller alternativt en nedlagt anden vognmandvirksomhed i det omrÃ¥de. 
 
Ihvertfald er der ingen grund til at tro, at hverken City-Trafik eller Fjorden afstår fra at byde, blot fordi deres nuværende anlæg er fyldt til bristepunktet.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-18 19:24)| Link 
Jens, nogle gange er det ikke hvad man selv opfatter korrekt, der er korrekt.. Hvis du følger emnet kan du også tydeligt se, at det er blevet til en bugseringstråd ;) ..

 Jens (skrevet 2006-12-19 14:24)| Link 
Kære Jef 
 
Uden at skulle eller ville indlede en stor diskussion om hvorvidt trÃ¥den her er en bugseringstrÃ¥d eller ej, sÃ¥ henholder jeg mig til det simple faktum, at under 20% af indlæggene i netop denne trÃ¥d har med bugsering at gøre, samt at langt mere end 95% af al den skrevne tekst har at gøre med diskussion om andre ting. 
 
Hvordan du deraf udleder at hovedparten af tråden handler om bugsering af Arriva busser forbigår mig, og sikkert også andre mere stille gemytter. Men pyt nu da - vi skal da nok lade være med at spekulere eller gisne om fremtiden og istedet holde os til de kolde og tørre facts som bugsering af diverse busser er. :)

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2006-12-21 09:31)| Link 
Kære Jens (Jamen, det er jo snart jul ;-) ) 
 
Det er klart, at de to passer godt til et satellitanlæg og at man jo sagtens kan byde selvom der ikke er mere plads på de eksisterende anlæg. Og du har fuldstændig ret i, at de nok ikke afholder sig fra at byde.

 Kristian Jakobsen (skrevet 2006-12-29 17:28)| Link 
Ja igÃ¥r skulle jeg med afgang kl 22.10 fra stoppet før glostrup st. Bussen kom til tiden(ledbus) vi kørte sÃ¥ til glostrup st hvort hvor vi holdt i 7 minutter pga af chaffør skifte og da hun enlig kom forklare hun at hun ikke kendte ruten og skulle ha den forklaret først og kørte derefter 40 km i timen hele vejen til ishøj og ankom sÃ¥ alle misse deres s-tog videre derfra. 
 
PS har s-tog sa16 fået ny belysning, kørte med den hjem igår og har aldrig oplevet lyset var så skarpt i et tog om aften, eller kan lokoføren sku/op ned for spot mv om aften?

 Peter R (skrevet 2007-01-20 16:46)| Link 
Jeg havde en sjov oplevelse i torsdags, da jeg skulle ud til DTU fra Lyngby st. Jeg tog bus 300s (mercedes ledbus 1988). Efter vi havde opsamlet passagerer ved Lyngby Storcenter kunne chf pludselig ikke åbne fordørerne, det resulterede i at han måtte lukke folk ind igennem midterdørerne.

 Troels Martens (skrevet 2007-01-20 23:55)| Link 
Ja, mens Mercedes - ledbusserne stadig var pÃ¥ 250S har jeg da oplevet at "pinden" til at Ã¥bne og lukke dørene simpelthen knækkede af midt pÃ¥ turen... 
Chf gloede først lidt mærkeligt på den, nu løse, pind han havde i hånden, hvorefter han jo desværre måtte bede passagerene om at stå af og tage den næste bus...

 Al (skrevet 2007-01-21 21:10)| Link 
Jeg har været ude for at afviserpinden knækkede af på en af Volvoerne. Der er åbentbart nogle chauffører der er lidt for hårdhændede :) .

 Peter R (skrevet 2007-02-07 18:02)| Link 
I dag var det 1008 Volvo B10LA-55/Säffle tur til at "gå kold". Den holdt i venstresvingsbanen i krydset Lundtoftevej/Anker Engelundsvej (i Lyngby ved DTU), med advarselsblink og "IKKE I RUTE". Chaufføren sad i bussen, det så ud som om han rodede efter noget ved instrumentbrættet ellers var bussen helt tom og motoren slukket.

 Mugge (skrevet 2007-02-12 19:20)| Link 
1008 gik kold, grundet en defekt servopumpe! 
 
I disse dage kan Arriva 1993, 1182, 1183 og 1411 opleves på 400S!

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
12. februar 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/447
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.