Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Underskud hos ÅS

Underskud hos ÅS

 Thomas de Laine (skrevet 2006-12-12 11:34)| Link 
SĂĄ er der underskud hos Ă…rhus Sporveje, Busselskabet: 
http://politiken.dk/erhverv/article211713.ece 
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/Erhverv/2006/12/12/12063850.htm

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-12 20:20)| Link 
Det kommer vel ikke bag pĂĄ ret mange.. DĂĄrlig ledelse, kombineret med for mange ansatte i administrationen til for fĂĄ opgaver, der desuden ikke har sĂĄ forfærdeligt meget styr pĂĄ hvad der sker (Ja, nogen gange skal du ringe til 2 numre, andre gange til 10 for at fĂĄ at vide hvor busserne er ude og kører idag - Det er lidt ærgeligt) .. 
I det mindste slĂĄr de ikke DR Byen som snart runder de 700 millioner..

 Thomas de Laine (skrevet 2006-12-12 20:37)| Link 
Det er lidt nemt at kalde det dĂĄrlig ledelse og for mange ansatte. Ved du egentlig, hvor mange ansatte, Ă…S har i administrationen? Er det forresten trafikselskabet eller busselskabet, den karakteristik gĂĄr pĂĄ? 
 
Antallet af ansatte er nok regnet ind i budgettet - i modsætning til driftsstop og deraf følgende tilbageholdelse af betalingen. Men det lyder ellers som en fin service for os nørder, at man kan ringe ind til Ă…S og høre, hvor busserne kører henne den pĂĄgældende dag. 
 
(DR-Byen har 700 millioner ansatte?? SĂĄ tror da pokker, det er blevet sĂĄ dyrt!)

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-12 20:44)| Link 
Haha.. Ja, 700 millioner ansatte i DR Byen.. Det er vidst deromkring.. 
 
AltsĂĄ, chaufførnedlæggelserne og blokaderne er jo skabt under en dĂĄrlig ledelse, som igen er skabt under manglende økonomiske ressurcer, i et land som ellers ikke mangler penge.. 
Antallet af ansatte kan jo skæres ned! 
Ved driftstop, og ingen betaling, er der jo heller ikke meget der skal betales til, da alting jo stĂĄr stille.. 
 
Ja, det var dejligt at medarbejderne vidste hvor busserne kørte i August, 2 måneder senere var der desværre ikke så meget styr på det.. Århus er ved at blive hovedstadiseret..

 claus larsen (skrevet 2006-12-12 21:58)| Link 
Jeg ved ikke om jeg træder nogle over tæerne, og jeg skal ikke gøre mig til bedre vidende men jeg var sammen med mange af jer andre over at se Ă…S sidste ĂĄr, nogle meget imponerende anlæg, med meget høj service bĂĄde for ansatte og kunder. 
Jeg kan forestille mig at det koster rigtigt mange penge og selfølgeligt er det rigtigt dyrt med alt den sygdom, med udgĂĄet ture til følge, for selv om busserne holder stille skal de jo stadig vedligeholdes samt betales, i Hur omrĂĄdet er en udgĂĄet tur en katastrofe, fordi en udgĂĄet køreplantime koster 6-7 køreplantimer før der er ballance i tingene igen. 
Og i århus har man nogle rigtigt dyre køreplan timer, så budgetet løber lige rundt, så der skal ikke for meget slinger i valsen før det går galt.

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-12-13 00:13)| Link 
Et underskud er klart, da de mange aflysninger i første halvdel af ĂĄret (ikke de ganske fĂĄ arbejdsnedlæggelser) skræmte nogle kunder væk. Aflysningerne skyldes stadig IKKE sygdom, som der siges, men derimod for fĂĄ ansatte og især dĂĄrlig planlægning af turene for chaufførene. 
 
I dag er der dog sĂĄ godt som ingen aflysninger mere (1-2 ture ugentligt tipper jeg pĂĄ), men det er udelukkende fordi chaufførenene tager overarbejde i kæmpemængder! 
 
I fald ÅS' anlæg kaldes "imponerende" vil jeg kalde det en overdrivelse. I forhold til visse københavnske bus"garager" er de da meget pæne, men de er tilgængæld også lavmålet af busdrift! I forhold til andre arbejdspladser er ÅS da sikkert et fint nok sted, med motionsrum mv., mekanikkere der reparerer før bussen bryder sammen mv., men det er jo ikke noget der skal væk, bare fordi at "i det meste af HUR-området lader vi busserne brænde eller bryde sammen før de bliver kommer forbi busdoktoren". [Ja, det vil jeg tillade mig at sige]

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-12-13 09:37)| Link 
Jef: Jeg er enig med Thomas i, at det er lidt for nemt for dig, at bare kalde det dårlig ledelse og for mange i administrationen. Lige som diskusionen omkring HUR/Movia kunne det være rigtigt interessant hvis du kunne komme med nogle konkrete oplysninger til at underbygge dine påstande frem for blot at hakke på et trafikselskabs medarbejdere.

 Fjord-Jesper (skrevet 2006-12-13 09:55)| Link 
Jaja Morten det er jo ligesĂĄ let for dig at sige det modsatte!

 Fjord-Jesper (skrevet 2006-12-13 09:58)| Link 
Da jeg er overbevist om der er noget om det Jef skriver, Underskudet skyldes dårlig ledelse da Ledelsen der skulle lægge planerne (som HUR) ikke tænkte på Chaufførene

 Morten Egeskov Storgaard (skrevet 2006-12-13 10:03)| Link 
Jesper: Jeg siger jo ikke, at det er forkert, men spørger blot om nogle facts fordi det ellers er så nemt at hakke ned på et trafikselskab, fordi de tilfældigvis også er nødt til at følge politikernes beslutninger!

 Frank Pedersen (skrevet 2006-12-13 13:06)| Link 
Der er for mig at se gĂĄet lidt for høj inflation i at bedømme trafikselskaberne for at være inkompetente, dĂĄrligt ledet eller hvad der nu kan bruges af ord, uden at have direkte beviser pĂĄ samme. Det er helt i sin orden at have en mening om andre og mĂĄden, virksomheder bliver drevet pĂĄ, men det som jeg kalder udfald mod ansatte, der i god tro gĂĄr pĂĄ arbejde hver dag for at tjene deres arbejdsgiver bør hverken kaldes det ene eller andet negative, blot fordi de ikke kan svare pĂĄ, hvor busserne er i drift! 
Det lyder længere nede i trĂĄden nærmere som om, at Ă…S hellere vil bruge deres energi pĂĄ at fĂĄ dækket nogle køreture end som Thomas de Laine skriver det: "det lyder ellers som en fin service for os nørder, at man kan ringe ind til Ă…S og høre, hvor busserne kører henne den pĂĄgældende dag". 
En diskussion mĂĄ være velbegrundet og saglig underbygget, sĂĄ kom nu med insider-beviserne pĂĄ den dĂĄrlige ledelse i Ă…S, HUR eller hvem som helst, sĂĄ ogsĂĄ vi andre "uindviede" kan danne os en reel mening. Og ikke kun udfra en tabloidagtig-lysavis-overskrift af et udsagn. 
Til Fjord-Jesper: husk på, at bestilleren af buskørsel ikke skal tænke på den enkelte buschauffør, men kun overordnet udbyde trafikken til et selskab, som så igennem virksomheds-værdier, overenskomster, medarbejderpolitikker m.m. kan gøre noget for chaufføren. Derfor kan du ikke beskylde bestilleren for dårlig ledelse i den påstand, da det er de EU-regulerede kontraktvilkår!

 Peter Berggrén Brandsen (skrevet 2006-12-13 20:04)| Link 
Uanset hvad, sĂĄ er det dĂĄrlig ledelse/organisation at have for fĂĄ chauffører og sĂĄ dermed at give chaufførene lange vagter pĂĄ over 10 timer og uoverskuelige delevagter. Med overarbejde (som de jo nærmest bliver nødt til at tage, for ikke at blive totalt upopulære over aflysninger) arbejder nogle op til 13 timer om dagen! 
 
Det er ikke god ledelsesstil!!! 
 
Jeg er i øvrigt uenig i at der er for mange ansatte i administrationenerne... Det er altid dumt at folk skal løbe hurtigere, som der er en trend i samfundet med i disse år. Mere vil jeg så ikke sige dertil.

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-14 08:25)| Link 
Jeg tænkte nok, enkelte ville føle sig lidt stødet af min direkte mĂĄde at sige tingene pĂĄ.. 
Men Århus Sporveje har 75 ansatte i administrationen, og der kunne man godt spare "toppen" af kagen.. Men ja, det koster helt sikkert også dyrt at beholde den høje service, som vi så på busturen den 18 marts, ved værkstederne osv.. Man har indtil videre valgt at skære lidt ned på den service, så vognparkens tilstand desværre ikke er så stabil og flot som i Marts..

 Thomas de Laine (skrevet 2006-12-14 09:07)| Link 
Endnu et kritisk spørgsmĂĄl: 
 
75 ansatte - er det i busselskabet eller trafikselskabet eller begge dele tilsammen?

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2006-12-14 18:32)| Link 
Det er hele administrationen i Trafikselskabet OG busselskabet..

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
14. december 2006

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/462
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.