Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Nedlagt forum (2005-08) > Veolia Transport forlader Danmark

Veolia Transport forlader Danmark

 Thomas de Laine (skrevet 2007-02-06 14:18)| Link 
Veolia har besluttet at forlade Danmark. Den danske ledelse understreger dog, at selskabet fortsætter som hidtil, indtil en løsning er fundet. 
 
Læs mere i Veolias pressemeddelelse: 
http://www.veoliatransport.dk/ConnexTemplates/NewsPage____22886.aspx

 Fjord-Jesper (skrevet 2007-02-06 15:10)| Link 
Jeg har ikke noget i mod det, Men ja når de hele tiden har underskud så er det nok også den bedste beslutning :-)

 Thomas de Laine (skrevet 2007-02-06 15:47)| Link 
Så er der en fyldigere omtale på http://myldretid.dk/nyheder/nr/432 .

 Jef F P Pallavicini (skrevet 2007-02-06 16:05)| Link 
Det kan vel på ingen måde undrer nogen, at selskabet vælger at forlade Danmark med den måde som udbudende foregår her i landet! Alt handler om hvordan man kan tingene for ingen penge.. Det er dybt grotesk at trafikselskaberne gang på gang kan SPARE flere millioner hver gang der er udbud, til trods for stigende lønninger, prisen på diesel osv.. Men dette bliver næppe en øreringen hos trafikselskaberne eller politikerne der forsætter ufortrødent..

 Bussemand (skrevet 2007-02-06 21:43)| Link 
Hm. syntes jeg i dette forum læste "rygter" for et Ã¥rs tid siden vedr. et salg af Connex - pga. mgl. indtjening ? 
Autokraft har jo tidligere vist interesse i vores busdrift, og Netbus/partnerbus er vist i en positiv retning, så måske en af disse to er mulige arvtagere ?

 Thomas de Laine (skrevet 2007-02-07 12:19)| Link 
Her er lidt mere fra Ingeniøren: 
http://ing.dk/article/20070207/MILJO/102090028

 Jens (skrevet 2007-02-07 12:27)| Link 
Ud fra det skrevne, ligner det en udfasning af det danske engagement mere end et salg. Det er spørgsmÃ¥let om de har kigget pÃ¥ tal, og fundet ud af at et salg vil koste mere end en glidende udfasning vil. 
 
Det vil under alle omstændigheder være en kostbar affære, at afhænde kontrakterne til anden side, hvis det overhovedet er muligt. 
 
Jens

 Michael (skrevet 2007-02-07 16:19)| Link 
Kan city-trafik overtage veolia ?????

 Fjord-Jesper (skrevet 2007-02-07 19:25)| Link 
Umildbart ville jeg ikke mene at C-T ville kunne gøre det alene, De har ikke nok penge

 Klaus Gotschalk (skrevet 2007-02-07 19:42)| Link 
jeg tror at Jesper mangler et ? efter sin udtagelse ? Det kunne da være rart at se flere city busser på de danske veje

 Bussemand (skrevet 2007-02-07 22:44)| Link 
hermed et par strøtanker: 
 
hvis Veolia gerne vil opkøbes - eller sælge deres kontrakter, mÃ¥ det formodes at deres fortjeneste bliver meget lille eller mÃ¥ske negativ, da ingen umiddelbart stÃ¥r i kø for at overtage kontrakter uden udsigt til fortjeneste - og det er vel netop det veolia selv siger med deres pressemeddelse. 
 
CityTrafik blev i sin tid dannet af de "smÃ¥" vognmænd for at sikre dem og trods frasalg af aktier og med aktivititer i flere dele af landet tror jeg ikke de ønsker at blive nr. 2 i Danmark (medmindre prisen er ekstrem attraktiv). 
 
Løsning nr. 2 for Veolia er mÃ¥ske ES-bus modellen: "nu har vi fortalt alle hvor lidt penge vi tjener" - og den del af selskabet der kører busser bliver pludselig erklæret konkurs... 
 
Blot en tanke - og en mulighed der før er set blandt multinationale selskaber med et "problembarn - hist og her"

 Michael (skrevet 2007-02-09 11:50)| Link 
kan Bent Thykjær overtagt Veolia

 Henning Larsen (skrevet 2007-02-09 17:30)| Link 
Jeg tror ikke City-Trafik har interesse i Veolia, det kræver en væsenlig kapitalindsprøjtning fra det fra franske KIOLIS. Nogle interessante købere kunne være Netbus/Partner Bus, SWEBUS eller samarbejdsselskabet mellem Abilskou og de tyske jernbaner, her kan det dog være et spørgsmål om et statsejet selskab må købe en underskudsforening som Veolia-Danmark.Det store spørgsmål er, som ikke mindst MOVIA og nogle amtskommunale politikkere bl.a. i Århus Amt må stille sig, er det rimeligt, at et selskab ganske kort tid efter at have vundet noget kørsel i området, pludselig sættes til salg. Er tilbuddene ikke modtaget under falske forudsætninger? Og er det ikke på tide, at man betaler for den kvalitet man virkelig ønsker sig. Desværre tror jeg ikke vi vil se en stigning i vogntimepriserne fremover, da kommunerne vil bruge deres småpenge på mange andre områder. På den baggrund kan man frygte (eller måske håbe), at det ikke er det sidste selskab der trækker sig ud af den kollektive trafik i Danmark.

 Bussemand (skrevet 2007-02-09 17:55)| Link 
Netbus er jo ogsÃ¥ statsejet - som datterselskab af de norske jernbaner. 
SÃ¥ problemet med "underskudsforretninger" mÃ¥ være det samme her. 
Bent Thykjær har næppe pengene til det - og brugte iøvrigt ES-bus modellen for 6 - 7 Ã¥r siden,da hans taxaforretning gik konkurs, mens busdriften fortsætte. SÃ¥ det er vel næppe den forretningsmoral/sans vi skal kigge efter. 
 
Alternativt kører Veoila alle sine kontrakter færdige, men det vil betyde meget større omkostninger efterhÃ¥nden som driften (indtjening) falder og formodentlig en nogenlunde uændret administration. 
 
PS. vedr. togdrift og tilbud har Veoila jo selv sagt at det er busdriften de vil stoppe - og ikke hele firmaet.

 Jens (skrevet 2007-02-11 12:15)| Link 
Det ville være mere end almindeligt dumt, ikke at have interesse i at købe ihvertfald dele af Veolia. At skulle opkøbe hele selskabet, ville dog kræve meget stor indsigt i det danske marked, is i maven og en pris som ville gøre købet attraktivt. Har Veolia overhovedet nogle attraktive overskudsgivende kontrakter ? 
 
Den eneste mulige overtager af Veolia i sin nuværende form, mÃ¥ være Arriva - men vil Arriva overhovedet ønske at arve de problemer de frasolgte da Combus blev solgt ? Jeg tvivler ganske meget. 
 
Samtidig vil det sÃ¥ ogsÃ¥ betyde at Arriva med et slag fordobler sig selv i Danmark. Det tror jeg personligt ikke de ønsker. Meget kan man sige om Arriva, men jeg tror ikke at de ønsker en fordobling af deres aktiviteter, ihvertfald ikke pÃ¥ den mÃ¥de. 
 
Det er muligt at Swebus ville kunne tænkes at forsøge noget, men ærligt talt. At lade en underskudsgivende forretning overtage en anden underskudsgivende forretning vil kun forlænge pinen lidt. 
 
Alternativt kan man tænke sig, at Veolia's udmelding om det danske marked stÃ¥r sÃ¥ skarpt i lyset, at udenlandske firmaer tænker sig endnu mere om før de prøver. Jeg mener "Det er ikke muligt at tjene penge pÃ¥ busdrift i Danmark" kan stÃ¥ fuldstændigt alene. NÃ¥r et ellers succesfuldt selskab som Veolia mÃ¥ melde noget sÃ¥dant ud, sÃ¥ er det nok ikke helt forkert. 
 
Rent bortset fra det, sÃ¥ mener jeg ikke de "undskyldninger" de kom med i deres pressemeddelelse holder nogen steder henne. De nævnte Ã¥rsager var kendte faktorer. Alene de 200 LPG Gasbussser de overtog havde ry for at være elendigt vedligeholdt, og meget dyre i drift. 
 
At skulle overtage en "mastodont" som Veolia i Danmark, er ikke nogen lille opgave. Det kan godt være at Partner-Bus har et godt ry i nordsjælland, men lad os lige trække vejret og se hvordan de klarer det i København pÃ¥ landets ubestridt største buslinie. Mit gæt er at det bliver noget af en mundfuld.  
 
Forestil jer sÃ¥ at de gÃ¥r aggressivt ud, og køber hele Veolia - opgaven med at skulle omdanne Veolia til et Partner-filosofisk selskab risikerer at knække halsen pÃ¥ firmaet, samt at slÃ¥ enhver form for goodwill fra trafikselskaberne ihjel, som de har brugt Ã¥r pÃ¥ at opbygge. 
 
I sidste ende, kan vi kun læne os tilbage og observere hvad fremtiden bringer. Om ikke andet sÃ¥ bliver det nok interessant. 
 
/Jens

 Sebastian Bay-Pihl (skrevet 2007-02-11 20:34)| Link 
Umiddelbart er det ingen, der ville overtage hele Veolia, som jeg ser det. Det er for stort. En opdeling må være mere sandsynlig. Men det er da godt nok, at sælge lidt ud til alle og enhver, så alle kan få en bid af Veolia-kagen. Bare der nu er selskaber nok, så det hele kan blive afsat. Selvfølgelig er Veolia jo tvunget til at beholde noget, når de er gået helt ned, men spørgsmålet er, om de skal gå meget langt ned i pris, nu hvor alle de andre selskaber ved, at Veolia sælger ud. Det bliver købers marked.

Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.

 Opdateret sidst:
11. februar 2007

 

 Forum
Pil Der er 5.594 arkiverede forumindlæg.

Emneoversigt

Forummets aktivitet

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/emne/510
Copyright © 1999-2024 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.